Országtortából fagyit!

Őrség zöld aranya fagyiban

img_6158.JPG

Mindjárt itt az idei országtorta recept, de én még mindig nem tudok betelni a tavalyi, Szó Gellérték által alkotott csodával. Salgótarjániként természetesen otthon kóstoltam a cukrászdai változatot. Máshol nem mertem, mert sosem volt jó tapasztalatom. Mindenhol próbálták az alapanyagokat kicserélni valami olcsóbbra, az ár maradt drága, és rengeteg ember ment el a cukrászdákból csalódottan, hogy ez lett az aktuális országtorta? Miközben otthon megsütve mindegyik nagyon finom.

Sok éve hagyomány, hogy egy családi ünnepre vagy a szeptemberi szülinapomra megsütöm az aktuálisat. Az Őrség zöld aranyát is megsütöttem. Az első alkalommal nem sikerült annyira jól,de így is nagyon finom volt. Másodszor a munkahelyemre sütöttem meg, na, ez már sikerült! Csak az elégedett hümmögést lehetett hallani a konyhában.

Amióta megjött a meleg, azóta piszkálja a fantáziám, hogy fagyit kellene belőle csinálni. És mielőtt kijönne az idei torta receptje, gyorsan megalkottam.

Elég sok munka van vele,de az ízért és az élményért megéri!

A recept összerakásánál törekedtem rá, hogy a torta minél több részét megcsináljam, és a fagyiba tegyem. Így lett hozzá málnazselé, tökmagpraliné, és tökmagos piskótamorzsa.

Hozzávalók:

A fagyihoz:

  • 400 ml tejszín
  • 1 vaníliarúd
  • 50 g fehér csoki
  • 4 tojás sárgája
  • 60 g cukor

A tejszínt a vaníliarúd kikapart magjaival, magával a vaníliarúddal és a fehér csokival feltettem lassú tűzre, hogy a vanília íze átjárja a tejszínt, illetve elolvadjon a fehér csoki. Ezalatt a tojások sárgáját kihabosítottam a cukorral. Majd lassan beleöntöttem a tejszínbe, és lassú tűzön addig főztem, míg be nem sűrűsödött. Ezt jól ki kell hűteni, célszerű előző este elkészíteni, és másnap betenni a fagyigépbe.

A tökmagpralinéhoz:

  • 50 g cukor
  • 18 g víz
  • 75 g pirított, darált tökmag
  • 25 g tökmagolaj
  • 70 g fehér csoki

A tökmagot sütőlemezre tesszük, és 180°C-on 12 perc alatt megpirítjuk, közben többször megrázzuk, hogy ne égjen meg. Mikor kihűlt aprítóba tesszük, és aprítjuk. Közben a cukrot a vízzel 118°C fokosra felfőzzük, és az aprított tökmagra öntjük, és eldolgozzuk a géppel. Ekkor keverjük bele a tökmagolajat, és jól összedolgozzuk. Az eredeti recept szerint ebből a tökmagpralinéból kellene 125g-ot 70 g olvadt fehér csokihoz keverni, és fagyasztani. Én az összeset belekevertem a csokiba, és csak a hűtőbe tettem. Nagyon szép zöld és intenzív íze van.

Málnazseléhez:

  • 200 g fagyasztott málna
  • 30 g cukor
  • 3 lap zselatin

A fagyasztott málnát a cukorral elkezdjük főzni. Mikor már szétesett a málna, akkor botmixerrel pürésítjük, és a hideg vízbe áztatott, majd kicsavart zselatinlapokat belekeverjük. Betesszük a hűtőbe.

Tökmagos felvert piskótamorzsához:

  • 60 g tojás (kb 1 db L-es)
  • 48 g cukor
  • pici só
  • 25 g sűrű joghurt
  • 36 g liszt
  • 24 g darált tökmag (az eredeti recept itt mandulalisztet használ)
  • 1 g sütőpor
  • 29 g tökmagolaj

A tojást, a cukrot és a sót elkezdjük habosítani. A lisztet, a darált tökmagot és a sütőport összekeverjük. A habos tojásba keverjük a joghurtot. A liszteket spatulával forgatjuk bele, és beleöntjük a tökmagolajat. Kicsi tepsibe terítettem és 160°C-os sütőben tűpróbáig sütöttem.

Arra gondoltam, hogy a fagyihoz házi tölcsér is jár, és szerettem volna valami zöldes, tökmagos tölcsért csinálni. Még sosem próbáltam itthon, így Mohakonyha receptjéhez nyúltam, ezt használtam. Annyit változtattam, hogy a vaj mennyiségét csökkentettem, és tettem bele tökmagolajat. Sajnos a színén nem látszódik, de az ízén érezni. De első körben nem mertem többet változtatni.

Tölcsér  (nagyon nagy adag):

  • 100 g vaj
  • 25 g tökmagolaj
  • 250 g cukor
  • 2 tojás
  • 3 dl meleg víz
  • 250 g liszt

Az olvasztott vajat és a cukrot elkeverjük, és ebbe öntöttem a tökmagolajat, beleütjük a tojásokat is. A vizet és a lisztet felváltva adagoljuk bele folyamatos keverés közben. Az ostyasütőt előmelegítjük 3-as fokozaton. Egy kis merőkanálnyi tésztát öntünk középre és a fedelet ráhajtva megsütjük. Egy fa lapáttal leszedjük a forró ostyát és a tölcsérkészítőre tekerjük, kicsit várunk, majd lehúzzuk. A tálkákhoz én egy szilikonos tálkaformát használtam, abba tettem bele a forró ostyát. Ez a tészta rengeteg, szerintem ha felezzük is bőven elég.

img_6130.JPG

img_6143.JPG

img_6150.JPG

A végén a kifagyasztott fagyit összekevertem a málnazselével, és tettem bele piskótamorzsát, illetve a tökmagpralinéból. Ezek arányát tetszőlegesen változtathatjuk, én a málna kb felét kevertem bele, a piskótából is érzésre szórtam a fagyiba. Nagyon-nagyon finom lett.

 

img_6170.JPG

Ha legközelebb nekifognék, akkor talán a málnába csak két zselatinlapot tennék, hogy picit folyósabb legyen, illetve a fagyiba több fehér csokit tennék. Sokszor kell hozzányúlni, sok apró lépése van, de az íze kárpótol minden munkáért. Érdemes kipróbálni!

 img_6178.JPG